מיכל יוגב

כיצד להתכונן לשיחה טעונה- הגישור מתחיל כאן

כיצד להתכונן לשיחה טעונה- הגישור מתחיל כאן

כולנו מדי פעם צריכים לנהל שיחות לא נעימות. לנהל שיחה שכבר זמן מה אנו יודעים שצריך לנהל אך דוחים אותה עד אין קץ. דחייה זו משאירה אותנו עם אנרגיות תקועות המשפיעים על המשך התנהלותנו מול אותו גורם ואף מול גורמים אחרים. לפני השיחה, ישנם מספר שאלות שמומלץ לחשוב עליהם ולספק להם מענה. תשובות על רשימת השאלות הקצרה מטה יאפשרו לכם להיות ממוקדים יותר, בטוחים יותר וענייניים. אז הינה כמה נקודות למחשבה שיעזרו לכם לפתוח ולנהל שיחות מסוג זה:

  • מה מטרת השיחה? מה אתם רוצים להשיג ממנה? מה הם התוצאות האופטימאליות מבחינתכם?

גם אם כוונותיכם טובים כגון: להעשיר  את רמת הידע של עובד או לחזק את הקשר עם ילדיכם המתבגר, לא פעם קורה שטון השיחה מפורש על ידי הצד השני כמתנשא או ביקורתי. כדאי לענות על שאלות ראשונות אלה תוך דגש על שפה חיובית ותומכת.

  • מה הן ההשערות שלכם לגבי כוונותיו של הצד השני?

ישנם מקרים בהם אנו מרגישים חסרי ביטחון מול מישהו, רגשי נחיתות, זלזול, התעלמות מהצד השני. אך היזהרו מלשער שאלה אכן כוונותיו של הצד השני. ישנה גם האופציה שהצד השני אינו מודע כלל לתחושות אלה.

  • על איזה "כפתורים" לוחץ לכם הצד השני או הסוגיה בה יש לדון? מה מקפיץ אתכם?

האם אתם מפעילים רגשות יתר על המידה? על איזה אירוע בעבר "יושב" הנושא הנדון? חשוב לדעת ולסווג את הרגשות שאכן קשורות לעצם העניין עצמו ומה מהרגשות קשורות לעניין אישי שלכם?

  • כיצד גישתך לשיחה משפיעה על השקפותיך ונקודת מבטך?

אם אתם מאמינים שהמצב כל כך גרוע, רוב הסיכויים שכך יהיה. לעומת זאת אם גישתכם היא כזו שגם אם המצב גרוע יכול לצאת מזה משהו טוב, רוב הסיכויים שזה מה שיקרה. חשוב להתאים את גישתנו כך שתפעל לטובתנו.

  • מי הוא הצד השני? מה השערותם על הסוגייה שעליה אתם רוצים לדון? האם הם בכלל מודעים לבעיה?

אם כן מה לדעתכם היא נקודת השקפתם על הנושא? מה הצרכים שלהם? מה הפחדים שלהם? איזה פיתרון נראה לכם שהם יציעו? נסו לחשוב על הצד השני כשותף לסוגיה ולא כיריב.

  • מה הם הצרכים שלך? מה הפחדים והחששות שלך?

את אותו הניתוח שאתם עושים על הצד השני עשו גם על עצמיכם ותענו בכנות על השאלות הנ"ל שלב זה יסייע במיקוד השיחה ותיעדוף סדרי עדיפויות.

  • האם גם לכם יש תרומה במצב? מה תרומתכם למצב? ומה תרומתו של הצד השני?

מרבית העבודה בכל שיחה טעונה מתחילה בעבודה עם עצמך. בשליטה שלכם על עצמיכם נמצא הכוח שלכם לנהל את השיחה ואת המצב לטובתכם נסו לשמור על גישה של פתרון בעיה כלומר להיות פתוחים לשיתוף פעולה עם הצד השני ולחפש את ההזדמנות לשיתוף הפעולה. סיעור מחות לגיבוש פתרון משותף יקדם את השיחה וימתן את המתח שבה.

בהצלחה!

המאמר פורסם בזירת העסקים של התאגדות העסקים הקטנים בישראל

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.